مقالات تجهیزات آشپزخانه صنعتی

عیب یابی ماشین ظرفشویی صنعتی

عیب‌یابی و رفع مشکلات رایج ماشین ظرفشویی صنعتی

امروزه شاهد کارایی هرچه بیشتر ماشین ظرفشویی در منازل، رستوران، کافه، هتل و… هستیم که نوع ماشین با توجه به کاربری آن انتخاب می‌شود. برای نمونه در اماکن بزرگ و پرمشتری نظیر هتل، رستوران، کافه و… که روزانه نیاز به شستشوی ظروف بسیاری است، وجود ماشین ظرفشویی صنعتی بسیار احساس می‌شود. این وسیله کارآمد بعد از استفاده طولانی مدت و مکرر یا با گذشت زمان ممکن است به هر دلیلی دچار اشکالاتی شود که نیاز به تعمیر دارد و باید نسبت به رفع مشکل آن اقدام گردد.

آشنایی بیشتر با ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی دستگاهی پرکاربرد در آشپزخانه‌های بزرگ محسوب می‌شود. از این دستگاه در آشپزخانه دانشگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان و… استفاده شده و با آن ظروف آشپزخانه در حجم بالا شسته می‌شود. این دستگاه در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف در بازار موجود بوده و با توجه به میزان کار باید نوع مناسب آن را انتخاب کرد. با استفاده از این دستگاه می‌توان حجم بالایی ظرف را در مدت کمی شسته و در وقت صرفه‌جویی کرد؛ همچنین در روز‌های شلوغ این دستگاه خیلی کارآمد بوده و به سرویس دهی سریع شما به مشتری کمک می‌کند. می‌توان انواع ظروف کوچک و بزرگ، قاشق و چنگال، انواع کارد، ظروف شیشه، آرکوپال، چینی و… را با استفاده از این دستگاه به خوبی شست.

عیب یابی ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی دارای مزیت‌های بسیاری می‌باشد که باعث محبوبیت بالای آن شده است. این تجهیزات امکان دارد در برخی مواقع دچار خرابی شود، که باید برای بررسی و سرویس آن بپردازید. توصیه می‌کنیم سرویس این تجهیزات را به افراد با تجربه و متخصص بسپارید. در زیر برخی مشکلات رایج در مورد ماشین ظرفشویی صنعتی را بررسی نموده و راه حل‌های رفع آن نیز بیان می‌شود:

عیب یابی ماشین ظرفشویی صنعتی

  • بی کیفیت بودن یا خرابی قطعات دستگاه

 یکی از مشکلات رایج در ماشین ظرفشویی صنعتی بروز عیب در قطعات و نحوه کارکرد آن‌ها است؛ بنابراین قبل از هر چیز از سلامت قطعات و کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز اختلال در یکی از قطعات دستگاه ایجاد خرابی در دیگر قطعات دور از انتظار نیست. حتماً در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه خراب اقدام کنید.

  • روشن نشدن دستگاه

 از دیگر موارد که بیانگر خرابی دستگاه است، می‌توان به روشن نشدن آن اشاره کرد. ممکن است این مشکل ناشی از عواملی چون عدم برق‌رسانی درست به دستگاه، باز بودن درب دستگاه، قطع بودن آب، نصب غیر اصولی، مشکل در قطعات، عدم آب‌رسانی کافی و… باشد. برای حل این مشکل باید از تعمیرکاران باتجربه که وظیفه تعمیر ماشین ظرفشویی صنعتی را برعهده دارند، کمک گرفت.

  • عدم تخلیه آب

برای رفع این مشکل ابتدا اطمینان پیدا کنید که هیچگونه گرفتگی در لوله آب وجود ندارد. پس از آن نوبت به پمپ تخلیه می‌رسد که باید از نظر عدم مسدودی مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه مشکل از پمپ باشد، برای رفع مسدودی باید ابتدا دستگاه از برق جدا شده سپس نسبت به رفع مشکل اقدام نمود. اگر توانایی لازم برای انجام این کار را ندارید، حتماً از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

  • ایجاد سروصدای زیاد

 یکی دیگر از مشکلات رایج خرابی ماشین ظرفشویی صنعتی تولید صدای زیاد و غیرطبیعی است. این امر به جهت عدم نصب درست دستگاه، خرابی قطعات، محل نصب نامناسب و… ایجاد می‌گردد. بعد از مشخص شدن علت باید مشکل را رفع کرد؛ چرا که هیچ یک از ما دستگاهی با سروصدای بالا را انتخاب نخواهیم کرد و در عوض دستگاهی با صدای آرام برای همه لذت بخش‌تر خواهد بود.

  • تمیز نشستن ظرف

 بعد از شستن کامل ظروف، کثیفی بر روی ظروف دیده می‌شود. برای پیشگیری از این امر استفاده از شوینده‌های قوی و باکیفیت توصیه می‌گردد. نکته مهم در مورد استفاده از شوینده این است که شوینده باید با دستگاه مورد استفاده سازگار باشد. در هر بار شستشو حتماً ظروف را در جای مناسب خود قرار دهید تا آب و مواد شوینده به‌طور کامل به ظروف برسد و آن‌ها را تمیز کند. اگر با وجود انجام این کار‌ها باز هم دستگاه ظروف را تمیز نشست، نیاز است هر چند وقت یکبار پاکسازی شود تا نمک‌های اضافی موجود در آن حذف شود. میزان سختی و مواد آلاینده موجود در آب نیز در تمیز شدن یا نشدن ظروف نقش موثری دارد. سختی بالای آب مانع از تمیز شدن آب می‌شود، پس حتماً از شوینده قوی و مناسب دستگاه استفاده شود تا قادر به تمیز کردن ظروف باشد.

  • عدم خشک کردن ظروف

 خشک نکردن مناسب ظروف نیز مشکل دیگری است که قبل از هر چیز باید برنامه انتخابی را بررسی کرد. چنانچه این برنامه در زمان خشک کردن حذف شده باشد، شاهد نم بر روی ظرف و خشک نشدن صحیح آن خواهید بود. در این زمان بهتر است برنامه تغییر داده شود. در صورتی که باز هم مشکل رفع نشد، باید ترموستات، دستگاه پخش آب و المنت دستگاه بررسی شود تا مشکل یافته و رفع گردد.

  • بسته بودن درب ماشین ظرفشویی برای زمان طولانی

چنانچه دستگاه برای زمان طولانی روشن نشده و استفاده نگردد، بستر مناسبی برای رشد باکتری فراهم می‌شود. در نتیجه بوی بد نیز ایجاد می‌شود که به خودی خود خرابی دستگاه را به دنبال دارد. برای جلوگیری از این امر توصیه می‌شود پس از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی برای خشک شدن کامل فضای داخلی دستگاه درب آن را باز بگذارید. در صورت استفاده مداوم از دستگاه چنین مشکلی کمتر رخ داده و جای نگرانی وجود ندارد.

عیب یابی ماشین ظرفشویی صنعتی

  • عدم ورود آب به دستگاه

 وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از عواملی چون بسته بودن شیر آب، خرابی شیر برقی، خرابی اهرم شناور آب و یا خرابی میکروسوییچ باشد که از طریق نمایشگر و ماده کد خطا می‌توان علت را یافت. بعد از دریافت کد خطا سرویس کار باید دلایل خرابی را بیابد، پس از آن برای رفع مشکل ماشین ظرفشویی صنعتی اقدام نماید. نکته مهم این است که در صورت خرابی شیربرقی و میکروسوییچ، حتماً باید این دو قطعه تعویض گردد.

چشمک زدن مداوم چراغ دستگاه

چشمک زدن غیرعادی چراغ کنترل پنل نشان از ایجاد عیب در دستگاه دارد. این چراغ یکی از علائم هشداری است و در دستگاه‌های متفاوت این علائم فرق دارد که در دفترچه راهنمای دستگاه درج شده است.

  • نشت کردن آب

از دیگر مشکلات رایج در ماشین ظرفشویی صنعتی نشت کردن آب است. نشت کردن آب می‌تواند به سبب عواملی چون زیادی مواد شوینده، خرابی لاستیک آب‌بندی درب ماشین، اتصال یا عدم اتصال لوله خروجی به لوله فاضلاب، مسدودی شلنگ تخلیه و مسدود شدن پمپ تخلیه باشد؛ بنابراین باید شلنگ تخلیه را از جهت عدم پارگی یا گرفتی مورد بررسی قرار داد. بعد از آن محل قرارگیری پمپ را یافته و آن را تمیز کنید تا هر گونه مسدودی آن رفع گردد. رفع مسدودی پمپ باید با ایمنی کامل انجام شود تا از بروز خطرات احتمالی چون برق گرفتگی و اتصال قطعات پیشگیری شود.

  • کار نکردن دکمه‌های دستگاه

 کار نکردن دکمه‌های دستگاه به دلایلی چون عدم برق‌رسانی درست به دستگاه، خرابی کنترل پنل، بسته نبودن درب دستگاه باشد که در صورت بررسی هر یک از این موارد و رفع نشدن مشکل باید با سرویس کار تماس گرفت.

  • بوی نامطبوع

چنانچه دستگاه خراب باشد، یکی از نشانه‌های آن ماندن بوی غذا و هرگونه بوی نامطبوع داخل ماشین ظرفشویی است. این بو بخاطر وجود ذرات باقی مانده از غذاست که طی شستشوی ظروف داخل ماشین مانده و به مرور درون فیلتر‌ها نفوذ کرده است. برای حل آن باید قفسه‌های دستگاه را خارج کرده و با جوش شیرین، مواد شوینده و… داخل دستگاه را تمیز و از هرگونه باقیمانده غذا پاکسازی کرد.

عیب یابی ماشین ظرفشویی صنعتی

  • عدم گرم شدن آب در ماشین ظرفشویی

 برای حذف لکه و کثیفی از سطح ظروف نیاز است که آب تا حد معینی گرم شود؛ به همین دلیل دستگاه دارای یک المنت حرارتی است که در صورت رسوب‌گیری المنت، دستگاه قادر به تهیه آب گرم مورد نیاز نخواهد بود. برای جلوگیری از ایجاد رسوب و جرم در دستگاه باید به طور مرتب از جرم‌گیر مخصوص دستگاه استفاده کرد.

  • طولانی شدن زمان شستشو

در برخی موارد شستشو ظروف در مدت زمان بیشتری انجام می‌شود. برخی از دلایل این اتفاق می‌توان به نرسیدن آب داغ لازم به دستگاه، مناسب نبودن برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی، دمای پایین آبگرمکن که مانع از گرم شدن آب به حد کافی می‌شود، اشاره کرد.

  • عدم استفاده از تمام مواد شوینده

چنانچه مشکل دستگاه استفاده نکردن تمام مواد شوینده است، باید مواردی چون مقدار مواد شوینده، بازوی اسپری‌کننده را بررسی کنید. مقدار مواد باید به اندازه باشد و بی‌از حد نیاز نباشد که در دستگاه بماند. با توجه به اینکه بازوهای اسپری کننده آب را با فشار به مخزن مواد شوینده وارد می‌کنند، این بازوها باید باز باشند. در صورت گرفتی با سیخ چوبی و سوزن می‌توان هر گونه گرفتگی را رفع کرد.

  • خرابی مخزن مواد شوینده

شکستگی و هرگونه خرابی در مخزن از دیگر مشکلات رایج ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود که قادر به نگهداری مواد شوینده نیست. در این صورت مانع از باز و بسته شدن درب مخزن در حین شستشو و همچنین محکم شدن آن می‌شود که مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

سخن پایانی

ماشین ظرفشویی صنعتی یکی از اصلی ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شمار می آید. با استفاده از این دستگاه حجم بالایی از ظروف را می‌توان در مدت کوتاهی شست. صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها از مزایای استفاده از این دستگاه به شمار می‌رود. این دستگاه در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی موجود بوده و ظروف مختلف را می‌توان با آن شست. گاهی به دلایل مختلفی این دستگاه دچار مشکل می‌شود که باید در اسرع وقت آن را بررسی و برطرف کرد. در صورت عدم بی‌توجهی به مشکلات پیش آمده برای دستگاه دیگر قسمت‌های آن نیز دچار مشکل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *