در حال نمایش 4 نتیجه

نمایش 9 24 36

آشپزخانه‌های صنعتی تجهیزات مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردی استفاده می‌شوند. سرخ کن صنعتی از جمله تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که در انواع مختلف موجود است. هنگام انتخاب این دستگاه بهتر است اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید تا با توجه به حجم پختی که می‌خواهید انجام دهید، انتخاب بهتری داشته باشید.

سرخ کن صنعتی چیست؟

سرخ کن صنعتی از تجهیزات مهم آشپزخانه‌های صنعتی است که گرمای زیادی تولید کرده و حجم بالایی از مواد غذایی را طبخ و سرخ می‌کند. این دستگاه در زمانی کوتاه حرارت را بالا برده و روغن را گرم می‌کند و می‌توان به سرعت غذا‌ها را در آن طبخ کرد. این وسیله پر کاربرد با پیشرفت تکنولوژی روی کار آمد و توانسته نیاز رستوران‌ها، فست‌فود‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ را فراهم آورد.

در هنگام استفاده از این دستگاه حتماً محفظه‌های آن را بپوشانید تا روغن در معرض تابش نور قرار نگیرد؛ زیرا در این صورت باید روغن را فیلتر کنید. روغنی که برای این دستگاه استفاده می‌شود، باید تمیز و شفاف باشد؛ در غیر این صورت باعث ایجاد طعم نامطبوع در غذا می‌شود. دقت کنید که این سرخ کن نباید در مجاورت بخارپز صنعتی، دستگاه گریل و مجاورت شعله گاز قرار بگیرد. اگر فضای محدودی دارید، می‌توانید از صفحه‌های بلند جدا‌کننده برای قرار دادن آن در محیط استفاده کنید. دقت کنید که متریال به کار رفته در ساخت سرخ کن باید خوب باشد؛ زیرا به طور مرتب در طول روز از آن استفاده می‌شود. در صورت پایین بودن کیفیت و متریال به کار رفته در سرخ‌کننده بر روی طعم غذا اثر منفی خواهد گذاشت.

انواع سرخ کن صنعتی براساس نوع کاربرد

سرخ کن صنعتی با توجه به نوع کاربردی که دارد، به طور کلی به دو دسته رومیزی و‌ایستاده تقسیم می‌شود. هر یک از انواع این دستگاه به شرح ذیل هستند:

  • سرخ کن صنعتی‌ایستاده

 این دستگاه بهترین نوع سرخ کن است که حجم بالایی از غذا را می‌توان در آن سرخ کرد. این دستگاه با گاز شهری کار کرده و دارای فیلتر‌های دائمی و غیر دائمی است. فیلتر‌های دائمی را باید به طور مرتب با کمی مواد شوینده خاص شستشو داد. اما فیلتر‌های موقت اگر عمر مفیدشان تمام شود، باید آن‌ها را تعویض کرد. این سرخ کن از استیل با کیفیت و مرغوب ساخته شده و حرارت را به صورت مساوی در لگن دستگاه پخش کرده و روغن به درستی گردش پیدا می‌کند.

  • سرخ کن صنعتی رومیزی

 برای آشپزخانه‌هایی که ظرفیت محدودی دارند، استفاده از این دستگاه مناسب است. این سرخ کن در دو نوع برقی و گازی ساخته شده و کم مصرف است. اگر حجم بالایی از غذا را می‌خواهید سرخ و یا طبخ کنید، این دستگاه مناسب است. این محصول مقرون به صرفه بوده و به سرعت دما را بالا برده و براس سفارشات بالا مناسب است.

انواع سرخ کن صنعتی براساس المنت گرمایی

سرخ کن صنعتی با توجه به نوع المنت گرمایی آن به چهار دسته تقسیم می‌شود که هر کدام به شرح ذیل هستند:

  • سرخ کن صنعتی لوله‌ای

این سرخ کن به صورت لوله‌ای بوده و برای سرخ کردن مواد غذایی اسپایسی که غلظت بالایی دارند، چون مرغ خیلی مناسب است. در تابه این دستگاه لوله‌هایی وجود دارد که برای گرم کردن روغن بوده که از سوخت رسوبات ناشی از غذا جلوگیری می‌کند. این لوله‌ها سبب گرمای یکنواخت شده و به این صورت سبب می‌شود غذا به طور یکدست سرخ شود. برای تمیز کردن این دستگاه به برس‌های نیاز است که بتوان زیر و بین لوله‌ها را راحت‌تر تمیز کرد.

  • سرخ کن صنعتی کف تخت

این نوع سرخ کن صنعتی اکثر برای پخت کیک، نان و دونات استفاده می‌شود و رسوب کمتری تولید می‌کند. صفحه این دستگاه بزرگ و همیشه گرم است و قابلیت این را دارد که غذا در هنگام پخت داخل روغن شناور شود. به جای سبد در این دستگاه باید از یک صاف کمک گرفت تا غذا را داخل آن گذاشته و بردارید. این دستگاه منطقه سرد نداشته و رسوبات را می‌سوزاند که سبب کاهش عمر روغن و مصرف بالای روغن می‌شود.

  • سرخ کن صنعتی دیگ باز

 این سرخ کن صنعتی برای پختن غذا‌هایی که زباله و رسوب پایینی دارند، مناسب است. گرمایش این دستگاه در خارج از آن قرار گرفته و ظرفیت آن را افزایش داده و انتقال حرارت را کاهش می‌دهد. تمیز کردن این مدل راحت است زیرا معمولاً لوله‌های گرمایشی آن با روغن تماس مستقیم ندارد. در نتیجه چربی کمتری خواهد داشت و به آسانی پاک می‌شود.

  • سرخ کن صنعتی نواری

این نوع سرخ کن صنعتی در مدل‌های برقی ساخته شده و شبیه المنتهای برقی پیچ خورده در گاز‌های سنتی و برقی است. عنصر گرمایشی آن به پایین دستگاه وصل شده و حرارت را به روغنی که در دستگاه وجود دارد، انتقال می‌دهد. از نظر انرژی این دستگاه کارامد است، اما کیفیت و قدرت آن نسبت به انواع ذکر شده کمتر است. با اینکه این دستگاه در سرخ کردن مواد غذایی‌ایده‌آل است، اما هزینه‌های بالایی را ایجاد می‌کند. برای استفاده در آشپزخانه‌ها و فسفود‌هایی که حجم پخت و سرخ کردن غذا کمتر است، می‌توان از این دستگاه استفاده کرد.

مزایای استفاده از سرخ کن صنعتی

استفاده از سرخ کن صنعتی مزیت‌های مختلفی دارد که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. برخی از مزایای استفاده از این سرخ کن به شرح ذیل هستند:

  • کنترل دمای دقیق

 به راحتی با این دستگاه می‌توانید دمای روغن را کنترل کرده و مواد را در دمایی مناسب سرخ کنید. معمولاً دمای روغن به وسیله یک ترموستات کنترل شده و با استفاده از آن می‌توانید دمای روغن را تنظیم نمایید. با کنترل دما می‌توان مواد را به طور یکنواخت و بهتر سرخ کرد و مانع از سوختن آن شد.

  • افزایش سرعت پخت و پز

 با استفاده از این دستگاه می‌توان سرعت پخت مواد غذایی را بالا برد؛ زیرا دمای آن بالا بوده و دمای روغن را یکنواخت می‌کند که سبب می‌شود غذا زودتر پخت شود.

  • صرفه‌جویی در زمان و منابع

 از دیگر مزیت‌های استفاده از سرخ کن صنعتی صرفه‌جویی در زمان و منابع است. معمولاً ظرفیت این دستگاه‌ها بالا بوده و شما می‌توانید مواد غذایی بیشتری را در یک تایم کوتاه و به طور همزمان سرخ کنید. در این صورت می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کرده و نیروی انسانی کمتری نیاز دارید.

  • کاهش هزینه‌ها

 این دستگاه کمک می‌کند تا مواد غذایی کمتری را استفاده کنید که در کاهش هزینه‌ها مؤثر است؛ همچنین به دلیع کمترل دمای دقیق احتمال سوختن مواد غذایی کم شده و می‌توان هزینه‌های بهداشتی را نیز کاهش داد. از طرفی این مورد احتمال بروز بیماری‌های انتقالی را نیز کم می‌کند.

نکات مهم درباره استفاده از سرخ کن صنعتی

برای استفاده از سرخ کن صنعتی باید موارد و نکاتی را در نظر بگیرید. برخی از این نکات را برای شما کاربران گرامی ذکر می کنیم.

  • استفاده از روغن سرخ کردنی

 بهترین روغن برای این دستگاه روغن سرخ کردنی است. هیچ وقت دو نوع روغن را با هم مخلوط نکنید. گاهی ممکن است در زمان سرخ کردن روغن کف کرده و یا سرریز کند که دلیل آن مواد غذایی آب دار بوده یا آنکه قبل از سرخ کردن به مواد نمک زده‌اید. قبل از ریختن روغن در دستگاه مطمئن شوید که سرخ کن کاملاً خشک باشد.

  • پرهیز از قرار دادن مواد یخ‌زده داخل سرخ کن

 قرار دادن مواد یخ‌زده در روغن داغ با کاهش دمای روغن زمان پخت را تغییر می‌دهد. بهتر است قبل از سرخ کردن مواد یخ‌زده را داخل آب گرم قرار داده یا چند ساعت قبل از پخت از فریزر بیرون ‌آورید. در این صورت علاوه بر آنکه مواد غذایی سالمتر خواهد بود، به محافظت از دستگاه نیز کمک می‌کند.

  • دقت در شستن سرخ کن

دقت کنید که ظرف روغن دستگاه متحرک است و به راحتی می‌توان آن را شست. یکی از اجزای اصلی این دستگاه فیلتر آن است که کربنی بوده و نباید آب به آن بخورد. اگر این فیلتر با آب تماس پیدا کند، خاصیت کربنی آن از بین خواهد رفت. باید قبل از شستن دستگاه آن را بیرون آورده و پس از شستشو و خشک کردن دستگاه در جای خود قرار دهید.

نکاتی درباره نگهداری از سرخ کن صنعتی

از سرخ کن صنعتی به طور روزانه استفاده می‌شود، به همین دلیل نیاز به نگهداری بیشتری دارند. یک سرخ کن با کیفیت و خوب حدود ۷ الی ۱۰ سال عمر می‌کند که با انجام یکسری نکات می‌توان مقداری طول عمر آن را افزایش داد. دقت کنید که تجمع چربی باعث نشت می‌شود و راندمان دستگاه را کاهش داده و احتمال آتش سوزی را افزایش می‌دهد. اگر در زیر و یا پشت درب آن نشتی روغن دیدید، یعنی دستگاه خراب شده و باید آن را تعمیر کرد. از روغن با کیفیت استفاده کنید و فیلتر‌های دستگاه را به طور مرتب تعویض کنید تا کیفیت غذای پخت شده بالاتر برود.

 پس از چند بار استفاده باید همیشه دستگاه را بررسی کرده و دستورالعمل‌هایی که سازنده گفته را رعایت کرد. دقت کنید که اگر برای گرم شدن دستگاه زمان زیادی نیاز است، یعنی مشکل پیدا کرده و حتما باید آن را بررسی کرد. پخت و پز در دمای بالا می‌تواند باعث آسیب به سرخ کن صنعتی شود، از این رو دستگاه خود را از نظر فرو رفتگی و زنگ زدگی بررسی کنید. زنگ زدگی دستگاه علاوه بر آنکه تأثیر منفی بر طعم غذا می‌گذارد، عمر آن را نیز کاهش می‌دهد. با رعایت این نکات می‌توانید به خوبی از دستگاه مراقبت کرده و عمر آن را بیشتر کنید. ‌

قیمت سرخ کن صنعتی

قیمت سرخ کن صنعتی به عوامل مختلفی چون حجم آن، کیفیت دستگاه، نوع دستگاه و… نوساناتی دارد. بهتر است محصول مورد نیاز خود را از برند‌ها و انواع با کیفیت انتخاب کنید. شاید قیمت کمی بالاتر برود، اما ارزش هزینه کردن را دارد.

خرید سرخ کن صنعتی

برای خرید سرخ کن صنعتی باید نکاتی را رعایت کرد که در این زمینه کارشناسان صنایع پاسارگاد اطلاعات کاملی را در دسترستان قرار می‌دهند. باید به نوع سیستم گرمایشی آن توجه شود؛ زیرا برای سرخ کردن از مشعل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اندازه و حجم آن را با توجه به نیاز خود درنظر گرفته و باید متناسب با اندازه آشپزخانه باشد. امکانات مختلف آن از جمله سیستم عامل و سیستم هوشمند آن را نیز باید بررسی کرد. در هنگام تهیه این دستگاه حتماً از مدل‌های کم مصرف استفاده کنید؛ زیرا دارای یک سیستم دمنده بوده و مقرون به صرفه‌تر هستند.