مقالات تجهیزات آشپزخانه صنعتی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

از تجهیزات مهم در آشپزخانه‌های بزرگ ماشین ظرفشویی صنعتی است که کاربرد زیادی دارد. خرید این دستگاه اهمیت زیادی داشته و باید در این زمینه به نکاتی توجه شود. با رعایت یکسری نکات دستگاهی مناسب با نیاز خود تهیه کرده و سرعت عمل خود را بالا ببرید. این وسیله را با دقت و به دور از هیجان و عجله انتخاب کرد.

آشنایی بیشتر با ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی دستگاهی برای شستشوی انواع ظروف است. یکی از مهم‌ترین وسایل در آشپزخانه‌های صنعتی ماشین ظرفشویی صنعتی است. افراد و کارکنان با استفاده از این دستگاه می‌توانند ظروف زیادی را در کمترین زمان و به بهترین نحو شستشو دهند. انتقال آلودگی بین ظروف در این دستگاه از بین رفته و ظروف بدون هیچ گونه لک، چربی و براق خواهند شد. سرعت شستن این دستگاه از دست بیشتر بوده و می‌توان خدمات را زودتر به مشتریان ارائه داد. این دستگاه با بهترین متریال و براساس استاندارد‌های روز دنیا ساخته شده است.

 در صورت استفاده از ماشین ظرفشویی احتمال شکستن ظروف کاهش پیدا خواهد کرد. این دستگاه با استفاده از فشار آب داغ تمامی ذرات و باقی مانده مواد غذایی و چربی‌ها را از روی ظروف پاک می‌کند. ظرفیت این ماشین‌های ظرفشویی ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تکه در ساعت بوده و در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار موجود هستند.

مزایای استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی

تهیه و استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی مزیت‌های مختلفی دارد. با استفاده از این دستگاه سرعت عمل بالا رفته و میزان رضایت مشتری افزایش می‌یابد. احتمال شکستن ظروف در اثر شستن خیلی کم می‌شود. این دستگاه با محیط زیست سازگار بوده و ایمنی بالایی دارد. با استفاده از آن مصرف آب کم شده، در نتیجه هزینه‌های مصرفی نیز کاهش پیدا می‌کند.

 در صورت تهیه این دستگاه نیازی به استخدام کارگر برای شستن ظروف نیست و در هزینه‌های استخدام نیز صرفه‌جویی می‌شود. کار با دستگاه آسان بوده و فقط باید ظروف را در داخل آن قرار داد. کیفیت شستشو ظروف با این دستگاه بالا است و ظروف را به خوبی تمیز و براق می‌کند.

 

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

انواع ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی انواع مختلفی دارد که هریک دارای کاربرد خاصی است. با توجه به فضای موردنیاز و حجم ظروف کثیف نوع مناسب دستگاه را انتخاب کنید. شستشو ظروف با این دستگاه زمان کمی نیاز داشته و با سرعت بالاتری تمیز می‌شوند. مهم‌ترین انواع ماشین ظرفشویی صنعتی عبارتند از:

  • ماشین ظرفشویی صنعتی ‌ایستاده

 درب این دستگاه از بالا باز شده و در جداره‌های کم عرض قرار داده می‌شود. سرعت شستشوی آن خوب بوده و زمان شستشوی هر سبد آن یک دقیقه است. در هر بار می‌توان ۱۰۰۰ تکه ظروف مختلف را با آن شست. برای این دستگاه حتماً باید میز‌های ورود و خروج تهیه شود.

  • ماشین ظرفشویی صنعتی ریلی

 در این نوع ماشین‌های ظرفشویی به ازای هر سبدی که داخل دستگاه قرار می‌گیرد، عملیات شستشو حدود ۴۰ الی ۴۵ ثانیه طول می‌کشد. سرعت شستشو در این مدل نسبت به انواع دیگر بیشتر است. در هتل‌ها، مراکز درمانی، رستوران‌ها و… از این دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه دارای ریل متحرک بوده و همین موضوع سبب شده تا نیاز به نیروی انسانی کمتری باشد. این مدل ماشین‌ها در دو مدل بدون خشک کن و دارای خشک کن تولید می‌شوند.

  • ماشین ظرفشویی صنعتی زیر کانتری

 ابعاد این دستگاه جمع و جور بوده و معمولاً برای مکان‌هایی چون کافی شاپ‌ها که فضای بزرگی ندارند، استفاده می‌شود. حجم شستشوی آن نیز کم بوده و هر سبد آن حدود ۳ دقیقه زمان برای شستشو نیاز دارد. تمامی ظروف، کاسه‌ها، قاشق، چنگال و… به جز ظروف خیلی بزرگ را می‌توان با این دستگاه با راحتی شست. معمولاً ظرفیت این مدل ۵۴۰ تکه بوده و دارای گرید مصرفی A+ است. این مدل ظرفشور ارتفاع کمی داشته و ظاهر آن زیبا است. از مشخصات این دستگاه می‌توان به دارا بودن پمپ آبکشی مجزا در آن اشاره کرد. در هر سیکل شستشو ۲ لیتر آب استفاده شده و می‌توان گفت مصرف آب کمی دارد.

  • ماشین ظرفشویی صنعتی تمام اتوماتیک

از دیگر انواع ماشین ظرفشویی صنعتی نوع تمام اتوماتیک است. سبد‌های این دستگاه بزرگ بوده و نیاز به سه الی پنج اپراتور برای چیدن و برداشتن ظروف در داخل دستگاه است. فواره‌های آب این ماشین با سرعت بالا به ظروف پاشیده شده و باقی مانده مواد غذایی را تمیز می‌کند. صفر تا صد فرآیند شستشو در این ماشین‌ها توسط خود دستگاه انجام می‌شود. ‌

  • ماشین ظرفشویی نیمه اتوماتیک

این مدل ماشین ظرفشویی در تالار‌ها، هتل‌ها، کترینگ، رستوران، آشپزخانه‌های صنعتی و… استفاده می‌شوند. ظرفیت آن متوسط بوده و نسبت به نوع تمام اتوماتیک کمتر است. در این دستگاه قسمتی از فرآیند شستشو توسط انسان و قسمتی دیگر توسط دستگاه انجام می‌شود. کیفیت محصول بالا بوده و به خوبی ظروف را تمیز و براق می‌کند. اگر به دنبال بالا بردن سرعت عمل کار خود هستید، حتماً یک نمونه از این دستگاه‌ها را تهیه کنید. ‌

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

نکات مهم درباره تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی

در هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی رعایت برخی نکات ضروری است. در زیر به چند نکته مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • خاموش کردن دستگاه: اولین کار برای تمیز کردن این دستگاه خاموش کردن آن است. این کار امنیت شما را تأمین کرده و جلوی آسیب دیدن دستگاه در حین کار را می‌گیرد. برق دستگاه را قطع کرده و پس از اطمینان از عدم وجود جریان برق کار را شروع کنید.
  • بررسی و تمیز کردن فیلتر‌ها: یکی از قطعات مهمی که مانع از ورود مواد غذایی و ذرات بزرگ به داخل بخش‌های مختلف دستگاه می‌شود، فیلتر است. این قطعه باید به طور منظم بررسی شده و هر گونه ذرات غذایی و یا جرم داخل آن تمیز شود. در صورت کثیف شدن بهترین کار شستن فیلتر‌ها با ماده شوینده مناسب و آب گرم است. در صورت عدم شستن و تمیز کردن به موقع دستگاه به بخش‌های مختلف آن آسیب وارد می‌شود.
  • استفاده از مواد شوینده مناسب: برای پاکسازی داخل دستگاه از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. مواد شوینده باید بتواند بدون آسیب زدن به اجزای داخلی دستگاه لکه‌ها، چربی‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرد. با توجه به مدل و نوع دستگاه مواد شوینده را انتخاب کرده و از سازگاری آن با دستگاه مطمئن شوید.
  • تمیز کردن داخل و خارج دستگاه: بدنه و قسمت‌های خارجی دستگاه نیز همانند بخش داخلی آن به تمیز کردن نیاز دارد. با استفاده از دستمال نرم و محلول‌های تمیز‌کننده ملایم قسمت بیرونی دستگاه را تمیز کنید. این کار ظاهر دستگاه را حفظ کرده و باعث کارایی طولانی مدت آن می‌شود.
  • بررسی دستگاه برای احتمال وجود آسیب دیدگی یا خرابی: در زمان تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی دستگاه را از نظر آسیب دیدگی، فرسودگی و خرابی مورد بررسی قرار دهید. لوله‌ها، دیواره‌ها، اتصالات و تمام اجزای دستگاه را بررسی کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل سریع با متخصص تماس بگیرید.
  • خشک کردن دستگاه بعد از تمیز کردن: بعد از تمام شدن تمیزکاری دستگاه باید صبر کنید تا کاملاً خشک شود. این کار جلوی رشد باکتری‌ها و بوی نامطبوع را گرفته و باعث حفظ بهداشت دستگاه می‌شود.
راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

نکات مهم در خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

تهیه ماشین ظرفشویی صنعتی مناسب بسیار حیاتی است. در این راستا یاید نکاتی را مدنظر قرار داد که عبارتند از:

  • چرخه شستشو: تمامی این ماشین‌ها سرعت بالایی داشته و در مدت کمی شستشوی ظروف را انجام می‌دهند. اما در هر حال باید زمان دقیق شستشوی آن را بررسی کرده آن را در کنار ظرفیت دستگاه درنظر بگیرید. به طور مثال یک ماشین ظرفشویی در عرض ۴ دقیقه ۱۲۰۰ ظرف را شسته، اما ماشین دیگر در عرض ۲ دقیقه ۳۰۰ ظرف را می‌شوید. بنابراین گزینه اول هر چند چرخه شستشوی طولانی‌تری دارد، اما به دلیل ظرفیت بالا انتخاب بهتری است‌.
  • میزان مصرف انرژی: وظیفه این ماشین‌ها شستن ظروف بوده و مصرف آب و انرژی دارند. برخی از مدل‌های این ماشین‌های ظرفشویی نسبت به دیگر دستگاه‌ها مصرف کمتری دارد. دستگاهی با مصرف پایین انتخاب کرده تا هزینه‌های مصرفی نیز کاهش یابند.
  • صدای دستگاه: برخی از انواع ماشین‌ها در حین کار صدای بلندی داشته و باعث آزار افراد می‌شوند. صدای بلند ماشین ظرفشویی تمرکز کارکنان را بهم ریخته و باعث اختلال در کار آن‌ها خواهد شد. دستگاهی با صدای خیلی کم انتخاب کرده و حتماً از این موضوع مطمئن شوید.
  • گارانتی: برخی از تولید‌کنندگان برای دستگاه‌های تولیدی خود ضمانت و گارانتی درنظر گرفته‌اند. دستگاه خود را از برند‌های معتبر و دارای گارانتی تهیه کنید. چنانچه ماشین ظرفشویی خراب شد، حتماً به نمایندگی آن مراجعه کنید.
  • مشخصات فنی: نکته مهم بعدی در هنگام خرید ماشین ظرفشویی توجه به مشخصات فنی آن است. ولتاژ، المنت‌ها، توان پمپ، آمپراژ و… را بررسی کرده و از تطابق ولتاژ برق دستگاه و ولتاژ برق محیط مطمئن شوید.
  • کیفیت دستگاه: در انواع این دستگاه‌ها از متریال مختلف استفاده شده است. دستگاهی را انتخاب کنید که از متریال مرغوب و با کیفیت ساخته شده باشد.
  • دارا بودن سیستم تزریق خودکار: ماشین ظرفشویی مجهز به سیستم تزریق خودکار تهیه کنید. کار با این نوع دستگاه راحت بوده و می‌توان در مصرف مواد شوینده نیز صرفه‌جویی کرد.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد ماشین ظرفشویی صنعتی یکی از تجهیزات مهم در آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و… است. این دستگاه در انواع مدل‌های مختلف با ویژگی‌های گوناگون طراحی و تولید شده است. در هنگام تهیه این ماشین ظرفشویی باید نکاتی را رعایت کنید، تا دستگاهی مطابق با نیاز خود و کیفیت بالا انتخاب نمایید. نکته مهم درباره استفاده از این محصول تمیز کردن به موقع و درست آن است. حتماً به این مورد توجه کرده و علاوه بر بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهید. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *