مقالات تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مهم‌ترین نکات برای نگه داری از ماشین ظرفشویی صنعتی

نگه داری از ماشین ظرفشویی صنعتی
.

ماشین ظرفشویی صنعتی یکی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی است. این دستگاه سرعت عمل کار را بالا برده و کمک می‌کند در مدت کوتاهی مشتریان زیادی را پاسخگو باشید. در صورت استفاده از این دستگاه باید بدانید که این دستگاه نیاز به نگهداری داشته و در این زمینه باید نکاتی را رعایت کنید. هدف از نگهداری این دستگاه افزایش کارایی، بهبود عملکرد و پیشگیری از مشکلات است.

ماشین ظرفشویی صنعتی چیست؟

ماشین ظرفشویی صنعتی دستگاهی با ظرفیت بالا برای شستن ظروف مختلف در مقدار زیاد است. این دستگاه در اماکن مختلفی چون دانشگاه‌ها، بیمارستان، هتل‌ها، آشپزخانه‌های بزرگ، رستوران‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در انواع مختلفی موجود بوده و برای شستن ظروف مختلف استفاده می‌شود. طرز کار این دستگاه به این صورت است که مخزن آن را پر از آب کرده و ظروف به درستی داخل آن چیده می‌شوند. سپس آب به دمای بالا رسیده و با پاشیدن به ظروف چربی‌های آن را از بین می‌برد. با استفاده از این دستگاه سرعت عمل بالا رفته، آلودگی‌ها به خوبی حذف شده و انتقال آلودگی از بین می‌رود.

ماشین ظرفشویی صنعتی

نکات مهم در نگهداری از ماشین ظرفشویی صنعتی

نگهداری از ماشین ظرفشویی صنعتی از موارد مهم در استفاده از این دستگاه است. در زیر به نکات مهم درباره نگهداری از این دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • تمیز کردن دستگاه: برای جلوگیری از خرابی دستگاه و بهبود عملکرد آن حتماً دستگاه را به طور مرتب تمیز کنید. برای این کار می‌توان از مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده مناسب استفاده کرد‌.
  • تعویض قطعات مصرفی: قطعاتی چون شیر آب، پمپ آب، سیم‌های برقی و… نیاز به تعویض دارند. توصیه می‌شود با تعویض دوره‌ای این قطعات عملکرد بهینه دستگاه را بهبود بخشید؛ همچنین با این کار احتمال آسیب دیدن دیگر قطعات نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • تعمیرات منظم: با انجام تعمیرات مورد نیاز و منظم دستگاه از خرابی آن جلوگیری کنید. در صورتی که ماشین ظرفشویی صنعتی دچار مشکلاتی چون خرابی قطعات الکتریکی، نشتی آب و… شد، حتماً به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.
  • نظافت مکانیزم‌های گرمایی: وقتی از این دستگاه استفاده می‌کنید، باید به صورت دوره‌ای مکانیزم‌های گرمایی آن را تمیز کنید. برای انجام این کار از مواد شوینده مناسب و برس نرم استفاده نمایید.
  • نگهداری در دمای مناسب: از دیگر نکات مهم برای نگهداری ماشین ظرفشویی صنعتی نگه داشتن آن در دمای مناسب است. محلی مناسب برای نصب دستگاه انتخاب کنید که در معرض دمای بالا نبوده و تهویه مناسبی داشته باشد. این کار علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه سبب حفظ عملکرد بهینه آن می‌شود.
  • نصب و راه‌اندازی درست: نصب و راه‌اندازی اصولی و درست دستگاه خیلی مهم است. از تعمیرکار متخصص برای این کار کمک بگیرید.

مشکلات عدم تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی

وقتی ماشین ظرفشویی صنعتی تمیز نشود، علاوه بر آنکه عملکرد آن ضعیف می‌شود، باعث بروز مشکلاتی در آن خواهد شد. در زیر به بررسی این مشکلات می‌پردازیم:

  • افزایش آلودگی: این دستگاه‌ها برای رشد مخمر‌ها، باکتری‌ها و ته مانده ذرات غذایی محیط مناسبی هستند. وقتی ماشین ظرفشویی تمیز نشود، این آلودگی در آنجا مانده و به ظروف دیگر منتقل و آلودگی و انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.
  • تأثیر منفی بر روی کیفیت خدمات: وقتی ماشین ظرفشویی کثیف بوده و ظروف با آن شسته شود، احتمال چرب بودن و لکه داشتن آن وجود دارد. این حالت باعث تجربه بد مشتری شده و روی اعتبار کسب و کار شما تحت منفی می‌گذارد.
  • کاهش کارایی دستگاه: در هنگام شستن ظروف باقیمانده غذا در فیلتر‌ها، نازل‌های آب و مکانیزم‌های داخلی جمع می‌شوند. این اتفاق باعث کم شدن فشار آب شده و کیفیت شستشو پایین می‌آید. در نتیجه ظروف خوب و کامل تمیز نشسته و احتمالاً بوی نامطبوعی خواهند داشت.
  • کاهش طول عمر دستگاه: باقیمانده غذا و کثیفی دستگاه به قطعاتی چون بازو‌ها و پمپ‌ها صدمه می‌زند. این اتفاق سبب فرسودگی زودتر قطعات شده و نیاز اجزا به تعمیر یا تعویض را بیشتر می‌کند.
  • افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر: از دیگر مشکلات ناشی از تمیز نکردن ماشین ظرفشویی صنعتی افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر است. وقتی دستگاه به طور مرتب تمیز شود، نیاز به نگهداری کمتری خواهد داشت، در غیر این صورت باید برای نگهداری از آن هزینه‌های بالایی پرداخت شود.
  • افزایش مصرف انرژی: دستگاه کثیف برای رسیدن به نتیجه مطلوب و تمیز کردن خوب ظروف باید مدت طولانی‌تری ظروف را شستشو دهد؛ همچنین دستگاه فشار بیشتری را متحمل شده که در این شرایط مصرف آب و انرژی بالا می‌رود. در نهایت هزینه‌های عملیاتی این دستگاه افزایش پیدا می‌کند.
ماشین ظرفشویی صنعتی

نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی

شستشو و تمیز کردن ماشین ظرفشویی صنعتی کاری مهم بوده و در صورت استفاده بیش از سه بار در روز باید آن را روزانه تمیز کرد. مراحل شستشوی این دستگاه به شرح ذیل است:

  • پاک کردن فضای داخلی و تخلیه مخزن: در پایان روز و پس از اتمام کار با دستگاه داخل آن را تمیز کرده و موادی که در مخزن است، را تمیز کنید. برای این کار از یک پارچه نرم و ماده شوینده مناسب استفاده کنید. بعد از تمیز کردن سطوح داخلی همه قسمت‌های دستگاه را که قابلیت بیرون آوردن دارند، را از دستگاه خارج کنید. این کار را با دقت انجام داده تا در هنگام جا‌گذاری درست آن‌ها را سر جای خود قرار دهید.
  • تمیز کردن نازل‌های آب: در گام بعدی باید نازل‌های آن دستگاه تمیز شود. قسمتی که آب روی ظروف پاشیده شود، را نازل گویند. برای جلوگیری از تجمع آب سخت در خروجی نازل آن‌ها را با استفاده از سرکه سفید تمیز کنید.
  • تمیز کردن فیلتر‌ها و سبد‌ها: با تمیز کردن به موقع سبد ماشین ظرفشویی از پوسیدگی سبد جلوگیری کنید. برای جلوگیری از مسدود شدن مجرای فاضلاب فیلتر‌های دستگاه را به خوبی تمیز کنید. وقتی مجرای فاضلاب دستگاه بسته شود، بوی بدی از دستگاه متوجه خواهید شد.
  • بازرسی پره‌های شستشو: گاهی احتمال وجود مواد غذایی در خروجی آب که از پره‌ها خارج می‌شود، قرار دارد. در صورت مسدود بودن این پره‌ها با یک خلال دندان آن را تمیز کنید.
  • روشن کردن دستگاه: بعد از آنکه تمام اجزای داخلی دستگاه را تمیز کردید، آن را روشن کنید. برای ماشین زمان کم را برای شستشو انتخاب کرده و بعد از شستشوی کامل درب ماشین را باز کنید. بعد از آن هوا داخل آن جریان یافته و جلوی رشد باکتری‌ها گرفته می‌شود. در صورت عدم شنیدن صدای تق تق یا گیر کردن یعنی دستگاه سالم است.
ماشین ظرفشویی صنعتی

روش رسوب زدایی ماشین ظرفشویی صنعتی

رسوب زدایی ماشین ظرفشویی صنعتی شامل مراحل مختلفی است. این فرآیند باید به دقت انجام شده تا تمام قسمت‌های دستگاه کاملاً تمیز شوند. مراحل رسوب‌زدایی این تجهیزات به شرح ذیل است:

  • استفاده از مواد مناسب: انتخاب یک محلول رسوب زای مناسب و با کیفیت اهمیت بالایی دارد. این محلول باید توانایی حذف رسوبات را بدون آسیب زدن به قسمت‌های مختلف داشته باشد.
  • بررسی و تمیز کردن قسمت‌های حساس: بخش‌هایی چون المنت‌های حرارتی، بازو‌ها و فیلتر‌ها بیشتر در معرض رسوب هستند. این بخش‌ها را باید به دقت تمیز کرد تا رسوب آن‌ها کاملاً حذف شود.
  • روش‌های اجرایی: برای استفاده از ماده رسوب زدا دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد. برای مطمئن شدن از رسوب زدایی خوب دستگاه باید میزان مصرف و دمایی که برای محلول توصیه شده را به دقت انجام دهید.
  • اجرای دوره‌های آبکشی: بعد از استفاده از ماده رسوب زدا باید ماشین ظرفشویی را چندین بار کامل آبکشی کرد. این شستشوی چند باره باقیمانده‌های محلول را از بین می‌برد.
  • تنظیمات دما: کنترل و تنظیم دمای دستگاه خیلی مهم است و بایستی به آن دقت شود. دمای بالا باعث ایجاد رسوب بیشتر شده و برای جلوگیری از تشکیل رسوب باید دما را در سطح مناسبی حفظ کرد.
  • نگهداری پیشگیرانه: با انجام سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی صنعتی می‌توان علائم ایجاد رسوب را بررسی کرد. این کار مانع از تشکیل بیشتر رسوبات شده و جلوی صدمه دیدن دستگاه را می‌گیرد.
  • توجهات ایمنی: در زمان استفاده از محلول رسوب‌زدا حتماً از لوازم ایمنی مثل عینک ایمنی و دستکش‌های محافظ استفاده کنید. با استفاده از این تجهیزات از کاربر در برابر بخارات و مواد شیمیایی خطرناک محافظت می‌شود.
  • آموزش کارکنان: حتماً باید به کارکنان آموزش‌های لازم درباره فرآیند رسوب زدایی داده شود. با تأکید بر استفاده از تجهیزات ایمنی برای کارکنان خطرات احتمالی را کم کرده و کارایی دستگاه را افزایش دهید.

سخن پایانی

در موارد بالا اطلاعاتی درباره ماشین ظرفشویی صنعتی و نگهداری از آن برای شما کاربران گرامی درج کردیم. این دستگاه در تجهیزات آشپزخانه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و در انواع مختلفی موجود است. برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه نیاز به نگهداری از آن است. دستگاه را به طور مرتب تمیز کرده و از بروز مشکلات بعدی در آن جلوگیری نمایید. نگهداری از این دستگاه اهمیت بالایی داشته و در صورت بی‌توجهی به این مورد مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر دستگاه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *