مقالات تجهیزات آشپزخانه صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی چیست ؟

ماشین ظرفشویی صنعتی چیست

در آشپزخانه صنعتی از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن می‌توان ماشین ظرفشویی صنعتی را نام برد. این وسیله در جا‌های مختلف به کار رفته و با استفاده از آن سرعت شستشو بالا می‌رود و از ابتکاراتی بوده که در این زمینه کمک‌کننده است‌. بدون شک دست‌ها تحمل حرارت بالا را ندارند، اما این دستگاه با تحمل دمای بالا به تمیزتر شدن ظروف کمک می‌کند. در صورت استفاده از این دستگاه نیازی به اسکاچ یا اسفنج نبوده و آلودگی‌ها به ظروف دیگر منتقل نمی‌شوند.

آشنایی بیشتر با ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزخانه‌های صنعتی محسوب می‌شود. این دستگاه در مدل‌های مختلفی موجود بوده و بهداشت محیط را بهبود می‌بخشد. با استفاده از این ماشین ضمن آنکه دقت شستشو بالاست، می‌توان حجم بالایی از ظروف را شست. در مکان‌هایی چون رستوران‌ها، خانه‌های سالمندان، دانشگاه‌ها، کارخانجات، هتل‌ها، پالایشگاه و… از این دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه با حرارتی حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد ظروف را به خوبی شسته و تمیز می‌کند. شستن ظروف با این دما علاوه بر تمیز کردن آن‌ها سبب درخشندگی و شفافیت نیز می‌شود.

 طبق تحقیقات مؤسسه بین‌المللی NSF حدود ۷۵ درصد سیم‌ها و اسکاج‌های ظرفشویی حاوی باکتری‌های بیماری‌زا هستند. پس از استفاده مداوم این آلودگی‌ها به ظروف منتقل شده و باعث بیماری افراد می‌شوند. این دستگاه کارآمد تمامی ظروف شیشه‌ای، چینی، آرکوپال، استیل، قاشق و چنگال، قوری، فنجان، لیوان، قندان و… را به خوبی شستشو می‌دهد. ایمنی این محصول بالا بوده و کارکرد ساده‌ای دارد. این دستگاه دارای نشان استاندارد ملی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است. این محصول در برند‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. به طور کلی این نوع ماشین ظرفشویی در مدل‌های زیر کانتری، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تولید می‌شود. هر کدام از این ماشین‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

ظرفشویی صنعتی کانوایر

مزایای ماشین ظرفشویی صنعتی

استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی مزیت‌های متعددی دارد. در صورت استفاده از این دستگاه نیاز به نیروی انسانی کم می‌شود؛ زیرا دیگر نیاز به افرادی برای شستشوی ظروف نیست. با استفاده از این دستگاه سرعت کار بالا رفته و در زمان کوتاهی می‌توان حجم بالایی از انواع ظروف را شست. این دستگاه مصرف آب و برق را کم می‌کند؛ زیرا در مدت کوتاهی تعداد بالای ظروف را شستشو می‌دهد. ناگفته نماند سرعت سرویس دهی به مشتریان نیز بالا می‌رود؛ همچنین نظم و بهداشت آشپزخانه‌های صنعتی بهبود پیدا می‌کند.

 دیگر مزیت استفاده از این وسیله مصرف مایع و پودر ظرفشویی نیز کمتر می‌شود. احتمال شکستن ظروف شیشه‌ای خیلی کم است؛ زیرا انسان در شستن آن دخالت ندارد. این دستگاه ظروف را کاملاً ضدعفونی کرده و باکتری‌ها و آلودگی‌های آن به طور کامل از بین ‌می‌روند. کیفیت محصول بالا بوده و در ساخت آن از بهترین متریال استفاده شده است.

قطعات ماشین ظرفشویی صنعتی

در ماشین ظرفشویی صنعتی اجزای مختلفی به کار رفته است که عبارتند از:

  • مخزن آب: این دستگاه یک مخزن ۳۰ لیتری از جنس استنلس استیل ۳۱۶ گرید NO_۴دارد. بالای دستگاه ۳ المنت ۲ کیلو ولت نصب شده که برای عمر بالای دستگاه است. یک عدد ترموستات داخل این مخزن نصب شده که دمای آب را کنترل می‌کند؛ همچنین دارای یک عدد فلوتر برای تنظیم حجم آب داخل مخزن است که آب را با دقت بالایی کنترل می‌کند.
  • سبد ظروف: سه عدد سبد از جنس پلی‌اتیلن فشرده گرید HDPE ۱۰۰در این دستگاه تعبیه شده است. با استفاده از این سبد‌ها می‌توان دیس، بشقاب، لیوان و قاشق و چنگال را از هم تفکیک کرد.
  • پمپ شستشو: پمپ به کار رفته در این وسیله از بهترین پمپ‌های موجود در بازار بوده و برای بالاتر بردن قدرت شستشو کاربرد دارد. سایز این پمپ ۲ اینچ بوده و دارای قدرتی برابر با ۱. ۱ کیلو وات است.
  • بازو‌های آب پاش: از دیگر قطعات به کار رفته در ماشین ظرفشویی صنعتی بازو‌های آب پاش است. این قطعه ۳۲ عدد نازل از جنس برنج آبکاری شده در دو ردیف دارد. این بازو‌ها قابلیت باز شدن داشته و تعمیر، تعویض و نظافت آن‌ها راحت است.
  • بازوی درب آسانسوری: این دستگاه دارای یک عدد بازوی مکانیکی تمام استیل است. این بازو به اپراتور برای باز و بسته شدن در دستگاه کمک می‌کند.
  • نمایشگر دیجیتال: یک عدد برد الکتریکی با نمایشگری دارای۳ چراغ ال‌ای دی در این دستگاه تعبیه شده که حالت ماشین ظرفشویی را نشان می‌دهد. چراغ سبز آن نشان از روشن شدن دستگاه دارد. دو چراغ قرمز آن نشان دهنده اختلال در عملکرد پمپ و پایین آمدن سطح آب است. با توجه به اشکال نمایش داده شده روی نمایشگر می‌توان آن را برطرف کرد.
  • بدنه: بدنه این دستگاه از جنس استیل ۳۰۴ بوده و دارای۱۸ گرم کروم است. بدنه آن دارای کیفیت بالایی است و همچنین مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.

ماشین ظرفشویی صنعتی 540 تکه

نحوه کارکرد ماشین ظرفشویی صنعتی

بعد از نصب ماشین ظرفشویی صنعتی نیاز به سه نفر اپراتور برای قرار دادن ظروف داخل ماشین و خارج کردن آن‌ها بعد از اتمام شستشو است. کار این دستگاه خیلی راحت بوده و با چرخاندن یک کلید عملکرد شستشن ظروف آغاز می‌شود. در ابتدا مخزن دستگاه را پر از آب کرده و حرارت آن را در حد مطلوب قرار دهید. وقتی آب داخل مخزن دستگاه به حرارت مطلوب رسید، فواره‌های آبی که داخل دستگاه وجود دارد، از طرف پایین و بالا آب را به طرف ظروف می‌پاشند.

 این کار کثیفی‌های ظروف را از بین برده و با سرعت بالاتری آن‌ها را شستشو می‌دهد. سپس در مرحله بعدی آب کثیف از دستگاه خارج شده و آبکشی ظروف انجام می‌شود. مجدداً آب به ظروف پاشیده شده تا مواد شوینده پاک شده و ظروف تمیز شوند.

در مرحله آخر به وسیله هوا به ظروف حرارت داده شده تا رطوبت آن‌ها از بین رود. لازم به ذکر است که بعد از انجام مراحل فوق آلارم دستگاه روشن شده و در این موقع بایستی ظروف را از آن خارج کنید. روال کار این دستگاه به این صورت است که باید چند بار ظروف را داخل سبد چید تا هر بار تعدادی از آن‌ها شسته شود. بین۳۰ ثانیه الی۳ دقیقه زمان شستشو طول می‌کشد که در مدل‌های مختلف با یکدیگر فرق دارند.

مصرف آب در ماشین ظرفشویی صنعتی

برای افزایش فشار آب در ماشین ظرفشویی صنعتی از پمپ و مخزن آب استفاده می‌شود؛ همچنین بدون وجود لوله کشی آب گرم برای گرم کردن آب از المنت استفاده می‌شود. اگر لوله کشی آب گرم وجود دارد، می‌توان از المنت کمتر استفاده کرده و آب لوله کشی را به عنوان آب ورودی درنظر گرفت. در این صورت علاوه بر افزایش طول عمر مفید المنت‌ها میزان مصرف آب نیز افزایش پیدا خواهد کرد. میزان آب استفاده شده برای هر سبد ماشین‌های۵۴۰‌، ۱۲۰۰ و ۲۰۰۰یک لیتر است.

مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی صنعتی چیست؟

مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی محلولی برای جلوگیری از لکه شدن ظروف در ماشین است. این مایع جلوی نشستن آهک بر روی ظروف را گرفته و سبب براقیت ظروف مخصوصاً ظروف شیشه‌ای و کریستال می‌گردد. این مایع به تنهایی برای شستن ظروف کافی نبوده و باید از پودر شستشو نیز استفاده شود. در مرحله آخر شستشو از این محلول استفاده کنید تا آب روی ظروف باقی نماند. در این صورت بعد از شستشو نیازی به خشک کردن ظروف نبوده و سرعت خشک کردن ظروف بالا می‌رود.

علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی صنعتی

یکی از مشکلاتی که شاید در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی با آن روبرد شوید، تمیز نشدن ظروف است. این اتفاق به علل مختلفی رخ می‌دهد که عبارتند از:

  • استفاده از مواد شوینده نامرغوب: پودر شستشو، مایع ظرفشویی، قرص و مایع جلا دهنده از مواد شویندهمناسب برای این دستگاه هستند. اگر مواد شوینده انتخاب شده تقلبی بوده یا کیفیت پایینی داشته باشد، علاوه بر تمیز نشدن ظروف روی آن لکه ایجاد می‌شود.
  • سختی آب: در صورت زیاد بودن سختی آب روی ظروف لکه ایجاد می‌شود. روی شیر ورودی سختی‌گیر گذاشته تا سختی آب حذف شده و مانع از لک شدن ظرف‌ها شود.
  • چیدن نامناسب ظروف در ماشین: برخلاف باور بسیاری از افراد ظروف را هر گونه داخل ماشین بگذارید، به خوبی شسته نخواهند شد. برای انجام درست این کار باید با توجه به نوع ظروف، سبد مناسب را انتخاب کنید. ظروف را طوری داخل سبد قرار دهید که آب به تمام قسمت‌ها رسیده و ظروف را به خوبی تمیز کند. پر کردن زیاد دستگاه، چسباندن ظروف به یکدیگر و بد چیدن آن‌ها سبب عدم تمیز شدن خوب ظروف می‌شود.
  • فیلتر آب ورودی: از دیگر علل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی صنعتی مسدود شدن فیلتر آب ورودی است. گاهی به دلیل انسداد فیلتر آب ورودی به دلایل مختلف ظروف حالت کدر می‌شوند. توصیه می‌شود پس از مدتی استفاده فیلتر‌ها را تمیز کرده و یا در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید.

ظرفشویی صنعتی 2000 هود تایپ

سخن پایانی

ماشین ظرفشویی صنعتی از اصلی ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی بوده که از جنس استنلس استیل می باشد و در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف موجود است. این دستگاه در مکان‌های مختلفی با حجم ظروف بالا مناسب بوده و با استفاده از آن می‌توان در مدت کوتاهی حجم بالایی ظرف را شست. استفاده از این محصول مزیت‌های مختلفی دارد و بهداشت و سرعت کار را بالا می‌برد. در ساخت این دستگاه قطعات مختلفی به کار رفته که هر کدام کارایی دارند. کار با این دستگاه آسان بوده فقط باید از مایع و پودر شستشوی مرغوب استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *